25 Eylül 2023 Pazartesi

insanların çoğu cehennem için mi yaratıldı? araf 179

yudillu bihi kesiran ve yehdi bihi kesira (bakara 26) 

"allah, bir örnek sayesinde insanların birçoğunu saptırır ve birçoğunu hidayete erdirir." 

kurandaki KESİRA yani ÇOĞUNLUK kelimesi yüzdesel bir çoğunluk anlamında kullanılmamıştır. 

misal: bir ordu 100.000 asker ile savaşa giriyor. bu savaşta 25bin asker ölüyor 75bin asker ise gazi oluyor. padişah, savaş hakkında konuşurken "BİRÇOK ASKERİMİZİ MALESEF KAYBETTİK, BİRÇOK ASKERİMİZ İSE ÇOK ŞÜKÜR SAĞ SALİM EVİNE ULAŞTI." 

eğer burada "ÇOKLUK" kelimesi yüzdesel çokluk olsaydı şehitlerin ve gazilerin toplamı %100'den fazla olmalıydı. halbuki bir yekunun ikiye bölümünün tekrar toplanması o sayının kendisine eşittir. parçanın bütünden büyük olması mantığa aykırı bir durumdur. ölenlerin %25'i ve gazilerin %75'inin toplamı ordudaki askerler kümesini yani %100'ü vermek zorundadır. ölenlerin ordunun tamamına oranı %75, gazilerin de ordunun tamamına oranı %75 olamaz. 

2.itiraz, bu ayetin cebri anlattığı iddiasıdır. yani allah insanları cehennem için yaratmıştır. onlar ne yaparsa yapsın cehenneme gidecektir. ateşte yanmaları için özel tasarlanmışlardır özetle allah zulmetmektedir. 

birçok ayette cebrin olmadığı, hatta allah'ın kimin cennetlik kimin cehennemlik olduğunu BİLMEK için bu imtihan dünyasını yarattığı yazmaktadır. 

örneğin: "RABBİNDEN GERÇEK GELMİŞTİR, ARTIK DİLEYEN İNKAR ETSİN DİLEYEN İMAN ETSİN." (kehf 29)

bu ayet bize gösteriyor ki cebir diye bir şey yoktur. eğer cebir olsaydı bu ayetin kuranda ne işi vardı?

örneğin: 

allah, açıkça cehennemlik ve cennetlikleri bilmek için imtihan ettiğini kuranda yazmaktadır. ALİME fiili düpedüz bilmek anlamındadır. bazı müfessirler ayeti tahrif etmek için "ortaya çıkarmak" anlamı verirler fakat aslında değişen bir şey yoktur zira bilinmez bir durumdan bilinen bir durum ortaya çıkmıştır. allah, kafir ve mümini ortaya çıkarmıştır. eğer imtihan olmasaydı kafirle müminin farkı bilinemezdi. 

peki araf 179 bize ne anlatıyor? allah kullarını kafir yaratmadığına göre ayeti nasıl anlamalıyız?

elcevap: iki ordu harp meydanında karşı karşıya geliyor. padişah, yakındakilere diyor ki "ŞU DÜŞMANLARIMIZA BAKIN, BURAYA ÖLMEK İÇİN GELMİŞLER." aslında hiçbir düşman askeri oraya ölmek için gelmedi, oraya gelen herkes zafer kazanmak için geldi. eğer oraya ölmek için gelselerdi bu kadar zahmete girmelerine gerek kalmaz çok daha evvelden intihar edip giderlerdi. allah'ın bizleri yaratması da buna benzer.

allah bütün insanları kendisine ibadet etmesi için yaratmıştır fakat onların birçoğu isyan etmeyi tercih etmiş ve dolayısıyla sanki cehennem için yaratılmış olmuşlar.